Myofasciale therapie

Myofasciale therapie is in Nederland een vrij nieuwe vorm van therapie die steeds meer toegepast wordt bij vooral chronische pijnen. Myofasciale pijn is een medische term om pijn te omschrijven die afkomstig is van spieren en spiervliezen. Iedere spier in het lichaam kan deze pijn veroorzaken. Vaak wordt deze pijn niet als zodanig herkend en dus ook niet behandeld als myofasciale pijn. Het kan een pijn zijn die een zwaar, zeurend gevoel geeft, maar het kan ook een tintelend of doof gevoel zijn of zelfs heftig en stekend.

De therapeut kijkt eerst naar welke spier de pijn veroorzaakt. In de spieren zitten voelbare verhardingen. Dit zijn de pijnlijke punten ook wel triggerpoints genoemd. Door deze verhardingen is de aanvoer van voedingsstoffen naar de spier en de afvoer van afvalstoffen verstoord met als gevolg pijnlijke spieren.

Het behandelen van myofasciale pijn kan op verschillende manieren. In de therapie worden de strakke spierstrengen los gemaakt door een diepe massage techniek in de lengte richting waardoor de spierspanning afneemt en de afvalstoffen afgevoerd kunnen worden.

In onze praktijk wordt de myofasciale therapie gecombineerd met de “Anatomy trains”van Tom Meyers. Hierbij wordt er gekeken naar welke spieren en pezen er in het lichaam samen werken. Zo wordt bv. de spier onder de voet in 1 krachtveld gezien met de kuitspieren, de hamstrings, de lange rugspieren en het vlies over het hoofd. Klachten in deze gebieden hebben bijna altijd een samenhang.

Na de behandeling is het belangrijk om te kijken door welke houding en/of activiteit de klacht werd veroorzaakt zodat u de kans op terugval kunt verminderen. U krijgt eventueel oefeningen en houdingsadviezen mee.